Valparnas första tur med släden!

I måndags fick valparna springa med släden för första gången, så kul! Och Tigris fick gå singel i front för första gången, lite spännande blev turen kan man säga...

Jag bestämde mig för att testa spåren på åkern nedanför huset, som vår otroligt snälla granne har hjälpt mig att fixa! Kanske inte så smart att testa nya spår när Tigris skulle gå ensam i front, och dessutom så var det ju första gången för valparna framför släden. Men ja, så gjorde jag i alla fall och det var väl inte riktigt genomtänkt, haha. 

Kopplade vovvarna och begav mig ner till åkern med dem när jag hade kört ner släden dit. Valde att starta där eftersom jag inte får ner ankaret någon annan stans, så tre gick i koppel och två lösa. 

Kopplade in Tigris och sa åt henne att "gå fram" (spänna linan) och stå still, vilket hon gjorde förvånansvärt bra! Sedan kopplade jag in allihopa, och alla stod jättefint. 

Körde iväg och allt gick bra tills jag gav kommando "höger", Tigris blev osäker och hoppade lite fram och tillbaka och lyssnade inte riktigt på mig när jag berömde henne. Så det blev lite trassel för att hon vände och gick till mig, men stannade när jag skrek "nej stanna!". Trasslade ut, visade vart vi skulle och så var vi iväg igen! 

Hann inte så långt innan det blev trassel igen. Tigris fick för sig att följa ett annat spår (tror det var en människa som gått där?) och så blev hon osäker igen och gjorde det värsta trasslet någonsin... Men men, bara att bita ihop och trassla ut dem! Efter det gick allt klockrent, hon följde kommandona och blev mer självsäker. Ett par gånger försökte hon hoppa ut i snön en sväng, men när jag sa nej så hoppade hon tillbaka, duktig tjej! 

Alla hundarna skötte sig jättebra, Bamse har tyvärr börjat skälla igen, men de andra är tyst så jag tror inte valparna lärt sig att skälla och låta illa. Hoppas de inte gör det heller! Räcker med Arrows vrål och Bamses skällande, men det är inte så farligt så vi överlever nog, haha. 

Vi hade underbart väder när vi körde även då! Slingan på åkern är just nu 750m, men förhoppningsvis så kan vi utöka den någon dag här framöver. Körde 7 varv tror jag, blev i alla fall ca 5,3km! Det räcker för de små när det var första gången.

Tigris i front som singel, i point Rexton och Niva, i wheel Bamse och Rover ♥️
Tigris ♥️
Niva fick vara lite lös efter körningen. Hon hade kunnat springa lika många rundor till! Vackra hund ♥️

Kommentera här: