Kvällskörning

I torsdags blev det lite kvällskörning med valparna, och Arrow och Bamse! 

I front hade vi Bamse och Rexton, i point Niva och wheel Arrow och Rover. Det funkade bra, dock så är Bamse så istadig och har han bestämt sig för ett håll så är det, det som gäller! 

Min sambo var med och åkte på släden, vilket var jättekul. Ända tills vi vickade, haha. Som jag skrev så är Bamse otroligt istadig och lyssnar absolut inte om han vill ha rätt, utan ställer sig och skäller så mycket han bara kan för att protestera. Stod en bra stund innan jag klev av och skulle visa vägen. Då fattade Bamse och jag sprang till släden för att göra oss redo för att fortsätta köra. Dock så blev svängen för snäv och släden var för tung, så vi hamnade bredvid spåret och släden tippade. Haha, det var ganska kul faktiskt, och det var så mjukt och fint den ramlade omkull så ingen gjorde illa sig. Efter det gick det riktigt bra, förutom en fastkörning i lös-snön. 

Sambon fick köra lite han också, och det är så himla läskigt! Jag känner själv att jag inte riktigt har full koll på släden, så att sitta i och låta nån annan köra (som bara kört en gång tidigare, och det var förra vintern) gör inte saken bättre direkt. Så jag satt typ bara och skrek "BROMSA" hela tiden, haha. 

Hundarna jobbade riktigt bra i alla fall, och Rexton visar stor potential till att gå i front. Nu blir det lite vila från släden över helgen, och vi ska fokusera på kommandon med en hund i taget istället och dra lite däck. Den träningen är viktigast, och den slarvar jag otroligt mycket med tyvärr...

En annan lite rolig grej är att jag hittat en gammal kälke på skullen i stallet som jag ska göra om! Har tänkt att Roq ska få börja dra den här hemma, och kanske dra lite ved? Ska sy om hans sele till en kombisele, så då kan han ha den till allt! Lovar att det kommer bilder på det sen om det blir av, skulle vara jättekul i alla fall och jag tror han skulle uppskatta den träningen mer än vanlig körning. I alla fall till en början, så kanske han vill vara med i spannet sen! 

Ha det bäst, så hörs vi snart!

Riktiga skitbilder, men mysigt var det! Blev lite drygt 6km, de är så duktiga ♥️

Kommentera här: