Äntligen slädkörning!

Idag tog jag ut de "vuxna" hundarna ut på en tur med släden, så underbart med fantastiskt väder också! 8km blev det.

Började med att jag skulle sela ut hundarna, en baggis tänkte jag, men tji fick jag... Dörren mellan hundgårdarna hade fryst, så den fick jag inte upp. Så fick gå runt genom hundrummet med alla (som ligger på andra sidan lagårn), men det funkade också! 

Tigris stod så snällt och väntade medan jag hämtade hundarna, duktiga hund! Var lite svårt att få ner ankaret i snön så släden stod still, men hundarna var duktiga och stod still ändå.

Väl färdig och körde iväg så hann vi inte så långt... Hundarna genade och släden åkte upp i en driva, min balans var inte som det förut varit och där låg jag. Men jag skrek "STANNA" åt hundarna och då satte sig Tigris ner och stoppade hela spannet! Bamse fattar inte det där med att stanna när man precis kört iväg, så hennes nödlösning var verkligen klockren, haha. Så det var bara för mig att ställa mig upp och göra i ordning för att åka iväg igen, sa kommando och så drog vi iväg. 

Hann inte åka många hundra meter innan vi kom till grannen där det var fullt med folk! Blev lite nervös först, men sen fokuserade jag framåt. Eftersom jag körde på plogad väg så hade jag inte haft en chans att få stopp på hundarna om de ville fram till de som stod där, men de bara fortsatte! Så skönt, duktiga hundar ♥️

Det var lite grusigt efter vägen, men det gick hyfsat ändå. Väl uppe i skogen stannade jag hundarna och klappade lite på dem, mycket beröm ska de ha när de är så duktiga! Kollade även till Arrows skor, men de satt bra.

När vi kom upp till korsningen så var det lite svårt för hundarna att förstå vart vi skulle, vi har antingen gått höger eller vänster, men idag skulle vi rakt (den vägen finns inte annars, det är endast skoterspår). Men jag behövde faktiskt bara visa dem en gång vart de skulle, så visste dem. Bamse är alltid svår att ha i front på nya vägar, då han brukar vika av precis när man kommit fram till släden/fyrhjulingen. Dock så lära han gå i front idag, då jag inte litar helt på de andra genom byn än, och de andra har inte sprungit så mycket på skoterspår heller så.  

Det var helt underbart att köra idag! Solen lyste härligt och var lagom temperatur (-8). Dock så blev det inte riktigt den turen jag tänkt, då de inte gjort spår till sjön vi skulle till, så kom till vägen vi kört när vi tränat under hösten och fick vända där. Fick dock koppla bort Bamse, så fick Tigris vända själv, så duktig! 

Måste säga att jag är otroligt glad över att jag lagt ner så mycket tid på att träna dem på att "stanna" och "stå still", för det funkade klockrent idag när det inte gick att få ner ankaret på vissa ställen. 

När vi kom hem så orkade jag inte springa fram och tillbaka för att lämna hundarna, så kopplade lös Bamse, Arrow och Tigris så de fick gå lös. Ero höll jag i, medan de andra gick så fint och snällt bredvid mig.

Imorgon blir det lite körning med "valparna" på åkern, så då ska Tigris få testa att gå i front själv faktiskt! Får se om hon fått tillräckligt med självförtroende för det nu, förut vågade hon inte riktigt. Kommer nog bli kul! Får se hur valparna reagerar på släden, Chitsa brydde sig inte alls, och då är hon lite känslig sådär. Därav att hon alltid går längst bak, så hon vänjer sig, så det verkar hon ju ha gjort. 

Hoppas på bra väder imorgon med, så kanske kameran kan hänga med. Ha det bra!
Pigga och glada hundar ♥️
För att slippa frysa om händerna och fingrarna så är detta ett bra tips! Ha engångshandskar under dina vanliga handskar, så är de både varma och slipper bli blöta. Toppen!


Kommentera här: