Valpkörning!

Idag var det valparnas tur att springa en tur, tillsammans med mamma Tigris! Ett fyrspann blev det alltså igen.

Började med att sätta Tigris i front, och sedan Rexton. Planen med Rexton är ju att han ska bli ledarhund, dels för att han har ett otroligt lugn, sen så har han inte riktigt jobbat så hårt som jag önskar att de längre bak ska göra. Han har liksom bara accepterat att han ska vara med i spannet, och aldrig gjort någon stor grej av det som andra kan göra. Som tex Niva, hon har varit heltokig i att dra ända sen första gången hon sprang framför trehjulingen, det liksom fanns i henne redan. Men inte i Rexton, förrän idag, då tände han till rejält när selen kom fram och hoppade på mig och blev så glad! Väldigt roligt att se honom så positiv till arbete, har inte sett det på det viset tidigare.

Selade på honom och satte honom bredvid Tigris, och där stod dem lugnt och stilla medan jag höll på med de andra som skulle med. Rover är lite fjollig innan start, han tycker att det är så obehagligt med stressade och heta hundar, så jag tror det var bra för honom att det blev ett lugnt spann idag! Det är bara Niva som är riktigt het av dessa fyra, men hon var otroligt lugn och behärskad idag och låg ner innan starten. Även Rover ligger ner tills jag ställt mig på släden, vilket är ganska så bra faktiskt, så jag är glad att även Niva börjat med det som annars kan vara lite "på" i starten! 

Kopplade loss hundarna och ställde mig på släden, sa kommando och så drog vi iväg. Jävlar vad det gick alltså! Släden sladdade kors och tvärs över gården och ner på vägen, men hundarna lyssnade på kommandot för att ta det lite lugnare, så vi höll oss på benen, haha! Mamma körde före med bilen och hjälpte oss in på leden igen, Tigris har inte riktigt fattat det där än, att gå från vägen och in på leden på åkern. Kom även en på spark när vi skulle in på leden, men det var inget som hundarna brydde sig om faktiskt. De bara drog iväg när vi kom in på leden.

När vi kört en bit på åkern så lära vi åka förbi en hästhage, och tidigare har det inte varit några hästar där, men idag var det. Blev lite fundersam över hur valparna skulle reagera, men det var bara Rexton som blev lite nyfiken när hästarna började springa bredvid oss. Men jag sa bara "nej Rexton! Jobba på" så fortsatte han faktiskt, och jag blev väldigt förvånad över det. 

Rexton jobbade otroligt bra idag i alla fall! Han bara tågade på idag och påminde så mycket om pappa Bamse, både i stilen han sprang och hur han jobbade. Niva tog i lite för mycket ibland och blev lite trött, men då stannade vi bara och pustade lite. Dock väldigt motvilligt från Nivas sida, som bara ville framåt! Rover bara lunkar på han, jobbar och gör det han ska. Han trivs med det här, även om starten är det obehagligaste han vet. 

Undrar om man kan köpa en sele åt Rover nu, eller om man ska vänta ett tag till? Han är ju snart 11mån, men långt ifrån färdigväxt när det gäller grovleken. På höjden får han inte växa mer nu, haha! Hade väldigt svårt att hitta en sele åt honom idag, men tillslut så hittade jag en som satt väldigt bra när han jobbade i alla fall. Får se hur jag gör, någon som har tips på selar? Björkis 3 och Neewa M är för små i alla fall, han fick ha en välanvänd Troll blå som var på snäppet till för liten... Men Bamses vita var för stor, och det är ju nästa storlek. Hoppas han växer på sig lite mera snart, så han får en kropp och inte bara långa ben, haha.

Är så himla nöjd med vovvarna idag, och det är verkligen en dröm som blivit sann. Idag körde jag en av mina två första husky-tikar tillsammans med hennes valpar, min allra första kull. Ganska sjukt egentligen... Jag skaffade Tigris och Fenja samtidigt, Tigris 11mån och Fenja 8v i maj 2012. Nu, några år senare så har jag ett helt spann med egna hundar, och hundar som jag faktiskt själv fött upp! Jag älskar alla mina hundar, oavsett hur jobbig de kunnat vara så skulle jag aldrig hata dem eller vilja byta ut dem. De är det bästa som hänt mig! ♥️
Rexton - Tigris i lead, Niva - Rover i wheel !
Det bästa som finns ♥️


Kommentera här: