Operation av Chitsa

I tisdags när jag kom hem från jobbet så tänkte jag passa på att gå lite promenader med vovvarna, eftersom den värsta isen var borta och det faktiskt gick att gå på vägarna, dock inte köra. 

Kopplade grabbarna, det vill säga Arrow, Bamse, Rover och Rexton, och skulle bege oss iväg. Niva som är lite (väldigt) adhd blev ju galen av att hon inte fick följa med, så Chitsa ruskade om henne ordentligt för att lugna ner henne. Niva blev såklart rädd (som vanligt) och hade så ont i hela kroppen och sprang in i hundrummet och skrek. Jag kollade på Chitsa och såg att hennes läpp såg väldigt svullen ut och tänkte, "inte kan den väl ha svällt upp sådär på en gång? Har de slagits ordentligt tidigare?!" Lyfte på läppen genom nätet på hundgården och såg att hon inte alls var svälld, hon hade en tand som stod rätt fram och ut åt sidan! Jag fick panik, satte fast hundarna och sprang in och kollade om jag sett rätt, och mycket riktigt så var det en tand som satt helt tokigt...

Niva hade inte en skråma på kroppen i alla fall, så det var bara tillsägelse från Chitsas sida och fjoll från Niva. Chitsa hade inte ont heller, trots att tanden satt helt fel, så det var nog inte det heller som gjorde att hon ruskade om Niva, hon tröttnade på hennes hets helt enkelt. 

Chitsa tog allt med ro, och njöt av att jag tog in henne och fick ligga på köksgolvet och vara i centrum. Vi ringde veterinären och fick tid dagen efter, så min älskade mamma och syster var snälla och tog henne till veterinären så jag kunde jobba. Jag lär passa på att jobba när jag får chansen, går liksom inte bara att gå hemma och strosa bara, matkontot gillar inte det! Lika bra att skriva det så jag inte får höra vilken dålig djurägare man är, hundarna måste ju faktiskt också ha mat och utrustning!

Jag har funderat fram och tillbaka om jag skulle lägga ut bilder på tanden före/efter, och jag har bestämt att jag gör det! Det här är saker som händer och jag vill visa er läsare så ni inte får panik om detta händer er. Vad kan ha hänt då? Jo, antagligen så har hon fastnat i nätet på hundgården när hon tjafsat lite med Tigris eller de andra bredvid, för detta är inget som ett bråk mellan Niva och Chitsa hade kunnat orsaka. 

NI SOM ÄR KÄNSLIGA BÖR EJ TITTA!
Så, nu har jag varnat i alla fall, även om jag inte tycker att det är så farligt 😉

Som ni ser så satt tanden helt fel, den ska ju vara nedåt och inte framåt...


Efter! Tanden togs bort och nu är det penicillin i 10 dagar som gäller, sen får vi se hur det läkt ihop! Stort tack till vår underbara veterinär, Norra Djurkliniken!

Jag kommer göra en ny kategori här på bloggen som kommer att innehålla skador som hundarna haft, för att informera er läsare. Tyvärr så har jag haft mycket skadade hundar, och det är verkligen inte kul. Jag och hundarna är otursdrabbad, så är det bara! 

Nu när det blir helg ska jag även försöka sätta mig ner och fixa bloggen, alternativt byta bloggportal. Återkommer med svar sen! Ha det bäst! 


Kommentarer:

1 Therese:

skriven

Oi! Det har jeg ikke sett før. Den må jo ha vært skadet i roten for å løsne sånn? Hjørnetennene sitter jo skikkelig hardt, de løsner ikke og blir stående i feil stilling av litt småkrangling. Hundene kan jo henge etter de tennene! Jaja. Bra den er borte nå da :)

Kommentera här: