Körning!

Igår tog vi en tur med släden, jag, Bamse, Rexton, Niva och Arrow! Vädret var helt okej, något varmt men det funkade. Hade önskat minusgrader såklart, eftersom det blev lite tungjobbat när det var ospårat och ganska blöt snö. På myren var det lite pölar fläckvis, men is i botten sä det gick att köra ändå. 

Blev inte en så lång tur, 8,8km fick räcka eftersom Niva och Rexton var med, och dessutom bara fyra hundar i så tunga spår. Fick dock stå på bromsen hem ändå, trots tunga spår och två unga hundar i spannet som inte sprungit mycket i vinter. Körde dem bara nån gång medan jag hade spår på åkern, så det här var första gången de sprang i skogen på leder, och även ospårat med Rexton i front! Så duktiga!

Vi provade köra lite andra vägar också, utgick hemifrån fast tog en annan väg, så Bamse var något förvirrad, haha. Min älskade mamma hjälpte mig in på leden när vi kommit en bit efter byvägen, tack så jättemycket för att du stannade och hjälpte mig! ♥️ Bamse är ju inte den som tar kommandon över huvudtaget, utan chansar bara om det är rätt, och har han inte rätt så vill han ha rätt ändå... Som när vi kom upp på vägen där vi brukar köra vänster eller höger när vi tränar på barmark, men kör rakt med släden. När vi kom dit så var det en bil där, där det satt en jakthund fast kopplad och en gubbe som skulle ut och jaga eller något. Hunden skällde som en tok, och såklart så väljer Bamse att gå vänster där mot hunden, istället för rakt som vi skulle. Det var inte så att Bamse eller de andra hundarna brydde sig om hunden, nej nej, det var bara Bamse som tyckte att vi skulle ta korta turen, eftersom vi tog den sist med fyrhjulingen. Det kom även några och red, men jag sa åt hundarna att stanna och gick fram och lockade in dem på rätt väg. Jösses va stolt jag blev över dem då! Två unghundar i spannet och både häst, folk och hund åt andra hållet mot för dit vi skulle, och de valde mig! Så stolt, men där har jag Bamse helt att tacka för det, han är klockren i möten ♥️

Jag och Bamse hade lite delade meningar på vart vi skulle lite då och då, och sista gången blev jag så trött på honom och rev i rejält åt honom. Han vägrade gå efter den leden jag tyckte, jag styrde in honom på rätt och när jag kom tillbaka till släden så gick han tillbaka till den andra... Så jag rev i och sa åt honom att lyssna, och jag vet inte vad som hände, efter det tog han alla kommandon! Jag gjorde ett test på hemvägen och sa först höger, sedan ändrade jag mig i sista sekund och sa vänster, och han tog det direkt! Vågar man hoppas på att det släppt och att han börjar lyssna på mig? Haha, ja vi får väl se vilket humör gubben är på nästa gång!

Hundarna skötte dig jättebra i alla fall, och jag avslutade dagen med att göra hundmat. Idag blir det en tur med släden igen fast med ett annat gäng, så  önska mig lycka til! Det kan vi nog behöva 😉

Det bästa som finns! ♥️

Lite hundmat!


Kommentera här: