Hundmat !

Förra veckan gjorde jag lite mat till hundarna. Det blev en riktig blandfärs, som bestod av 38,5kg älg, 5kg gris och 15kg nöt. Alltså 58,5kg hundmat! Det räcker ett litet tag i alla fall, för de får ju lite foder också. 

Jag skulle egentligen ha malt köttet veckan innan, men det bara krånglade med köttkvarnen och den sprack flera gånger och lära svetsas. Men till slut fick vi till det! 

Älgkött!
Gris! Mest fett som ni ser, vilket behövs när de tränar och bor ute. Endast 5kg, av 58,5kg så jag tror det blev lagom!
Nötköttet!
Bästa sällskapet när man sitter och skär kött! 
"Snälla, kan jag inte få smaka en liten bit?"
Färdigt! Ser ut som mycket fett, men det var bara för att jag la i fettet nästan sist. Hundarna gillade maten i alla fall! 

Idag ska jag försöka ta en promenad med några hundar, så får vi se om vi halkar och slår ihjäl oss eller om det går bra. Såg ut att vara hyfsat på vägen upp i skogen, så ska testa och se hur det går! Ikväll ska jag försöka sätta mig vid datorn och fixa här på bloggen, eftersom sidorna inte funkar som de ska och inte kommentarerna heller. Får se om jag kan lösa det, annars får jag försöka få nån som kan hjälpa mig! Någon som är duktig på nya blogg.se? De har tagit bort den mallen jag jämt haft, så nu är man ju helt värdelös på detta, haha... 

Ha det bäst!


Kommentarer:

1 Loyid:

skriven

Hur vet du hur mycket mat var och en ska ha när du ger kött? Tänkte att när man ger torrfoder finns ju en ungefärlig lista på säcken. Bara nyfiken, jag har aldrig följt någon tabell utan hoftat mat och haft lösdrift där de fått ätit när de känner för det. Men då gäller såklart att de klarar av fri tillgång utan att äta ihjäl sig 😊

Svar: Enkelt, man testar sig fram! Alla är väldigt olika i hur mycket de behöver, några behöver bara nån nypa medan andra behöver två skålar, haha. Så det där med tabell funkar inte på mina hundar när jag ger torrfoder ens, så det är bara att testa och se hur mycket de behöver, eller vill ha rättare sagt. De äter tills de är mätta, så då ser jag på ett ungefär hur mycket de ska ha, och tar bort lite vid nästa portion bara! :)
teamalaskan.blogg.se

Kommentera här: